Hoogsensitief en zelfliefde – 10 tips

Zelfliefde:Liefde tot zichzelf, liefde voor de eigen persoon, sterke genegenheid om eigenbelangen, eigen voordeel en eigen welzijn na te streven op een liefdevolle manier”

Kun je daar genoeg van hebben, zelfliefde? Het mag een onsje meer zijn naar mijn idee. Is dat niet egoïstisch? Nee, het  is een hele gezonde gewoonte om goed voor jezelf te zorgen en voor jezelf op te komen op een liefdevolle manier.

gelukkige kikker

Te weinig zelfliefde

Mijn ervaring in mijn praktijk is dat hoogsensitieve mensen vaak te weinig zelfliefde ervaren. Ook hebben ze vaak een lager zelfbeeld, zijn perfectionistisch, houden te veel rekening met andere mensen, zijn te weinig gericht op hun eigen behoeften en erkennen ze hun eigen gevoelsleven niet voldoende. En waarom?

Diverse redenen

Dat is een goede vraag en het kan diverse redenen hebben. Een van de oorzaken kan zijn dat je veel aanvoelt van de omgeving en conflict vermijdend bent. Wanneer je voor jezelf opkomt kan je omgeving daar af en toe nogal heftig op reageren. Een valkuil kan zijn dat je je teveel bent gaan aanpassen aan de omgeving en een aangepaste versie van jezelf bent geworden.

Uit de valkuil

Kies er voor om nu uit de valkuil te stappen, om  jezelf weg te cijferen en teveel aan te passen.  Zelfliefde is daarbij belangrijk want hoe meer je van jezelf houdt, hoe minder afhankelijk je bent van liefde van anderen.

10 tips voor meer zelfliefde:

  1. Richt je aandacht vaker op wat je leuk vindt. Je hoeft de minder leuke dingen in het leven niet te negeren. Oefen jezelf om je aandacht te richten op waar je blij mee bent. Oefening: Schrijf elke dag een aantal dingen op waar je blij mee bent.
  2. Vergeef jezelf en vergeef anderen. Wanneer je nog boos bent op anderen en jezelf, is er minder ruimte voor liefde. Laat het verleden los. Oefening: Schrijf op waardoor je je nog boos, gekwetst of afgewezen voelt. Verscheur dit papier of verbrand het. Ga net zolang door met dit ritueel totdat alle boosheid en verdriet opgelost is.
  3. Wees je eigen beste vriend. Wanneer je je eigen beste maatje bent, ben je veel minder afhankelijk van anderen. Dat geeft rust. Oefening: Omarm jezelf zo vaak als je wilt en zeg: “Ik ben je beste vriend en steun je onvoorwaardelijk”.
  4. Zet jezelf op de eerste plek. Voor andere mensen zorgen kun je vast heel goed maar wat heb je zelf nodig? Oefening: Leg je hand op je hart en vraag wat je nu nodig hebt.
  5. Heb plezier. Dit geeft energie! Oefening: Vind uit wat je leuk vindt en doe daar meer van.
  6. Wees in het moment. Zorgen maken kun je vast goed en een stukje reflecteren is fijn om dingen een plekje te geven. Maar wanneer het overgaat in te veel nadenken en piekeren is het niet goed. Oefening: Richt elke dag je aandacht een aantal minuten op je buikademhaling . Voel hoe het rijzen en dalen van je buik vanzelf gaat.
  7. Durf jezelf te zijn en accepteer je gekkigheden en unieke gewoontes. Die maken je juist uniek. Oefening: Vraag een goede vriend of vriendin wat ze leuk en uniek vinden aan jou.
  8. Zorg goed voor jezelf. Wat heb je zelf nodig? Is dat even een time-out, wandelen in de natuur, beweging, een lekker bakje thee of koffie? Geef jezelf wat je nodig hebt! Oefening: Maak een lijst en doe elke dag of elke week een paar dingen die heel belangrijk voor je zijn.
  9. Resoneer met jezelf. Je bent vast goed in het oppikken van stress en spanning in je omgeving. Draai het om en resoneer met waar je zelf blij van wordt. Oefening: Sluit je ogen en denk aan iets waar je heel bij van wordt. Voel heel je lichaam blij worden en tintelen van geluk.
  10. Geef je grenzen aan. Dit voorkomt dat er over je heen word gelopen en je leeg loopt qua energie. Oefening: Sluit je ogen en stel je voor dat er een hele mooie opgeblazen ballon om je heen komt. Deze symboliseert dat je je ruimte inneemt. Je blaast de ballon op tot de ideale grootte, zodat je veilig en beschermd voelt. Stel je nu voor dat er mensen lang komen lopen waarbij je je eerder klein maakte of ging aanpassen. Glimlach nu naar ze en zeg dat je vanaf nu je eigen grenzen aangeeft. Mocht je ballon wat indeuken, blaas hem dan weer op!

Toepassen

Door het toepassen van deze tips ga je merken dat je je steeds gelukkiger gaat voelen en meer zelfliefde gaat ervaren.

Wil je je ervaringen delen of wil je bepaalde onderwerpen besproken hebben in mijn blogartikelen? Reageren dan op dit bericht of neem contact op!

© Jeroen Coacht

P.s. Wil je je ervaringen delen? Reageren dan op dit bericht of neem contact op!

P.s. Wil je een nieuw begin? Neem contact op via info@jeroencoacht.nl of met het contactformulierLaat kort weten waar je tegenaan loopt. Ik laat je weten wat ik voor je kan betekenen.