Aarden

Aarden: Ook wel “gronden” genoemd. “Het zich lichamelijk, psychisch of geestelijk verbinden met de stoffelijke natuur, of de stoffelijke werkelijkheid. Niet zweverig zijn. Vergelijk het met de uitdrukking: Met de beide benen op de grond staan.” (bron: Wikipedia)

Het eerste deel van de uitleg van Wikipedia klinkt een beetje abstract en afstandelijk. Met de laatste uitdrukking “met beide benen op de grond staan” begrijp je waarschijnlijk gelijk waar het om gaat bij het aarden.

Logisch

Het klinkt ook heel logisch en je doet het ook vaak letterlijk: met beide benen op de grond staan. Maar dat is af en toe een uitdaging om dat figuurlijk ook werkelijk te ervaren, zeker voor hoog sensitieve personen of gevoelige kinderen die gevoeliger zijn voor prikkels.

Met beide benen

Wanneer je niet “met beide benen op de grond staat”, en dus niet helemaal geaard bent, kan dit diverse klachten tot gevolg hebben zoals stress, overprikkeld voelen, vermoeidheid verschijnselen of zelfs een burn-out.

hug-a-tree-day-4

Oefening

Wil je snel ontspannen? Ga bij een boom staan en je plaatst je handen tegen de bast van de boom. Voel wat er gebeurd met je lichaam. Je kunt ook met je rug tegen een boom gaan staan of met je rug tegen een boom gaan zitten. Waarschijnlijk wordt je je dan vaak gelijk bewust van je lichaam en laat de spanning los.

Geen boom is geen excuus

Misschien heb je niet altijd een boom tot je beschikking, of hij is al bezet door een andere “tree hugger”. Je kunt ook een visualisatie oefening doen om het contact met je lichaam te versteken. Bij een visualisatie oefening stel je je voor dat het echt gebeurt wat je je voorstelt. Kinderen zijn hier vaak ook heel goed in omdat ze hun fantasie nog meer gebruiken.

Nog een mooie oefening

De volgende oefening helpt je om te aarden en te beschermen tegen prikkels uit je omgeving.

  1. Maak contact met je hart door je hart te voelen en glimlach ernaar.
  2. Ga dan met je aandacht naar je voeten en voel het contact het oppervlak onder je voeten.
  3. Vervolgens ga je met je aandacht weer terug naar je hart en voel je hart.
  4. Stel je dan voor dat de zon op je lichaam schijnt en voel de aangename warmte.
  5. Ga weer terug naar je hart en voel de rust en ontspanning.
  6. Blijf even met je aandacht in deze rust en voel het in je hele lichaam.
  7. Stel je dan voor dat er een grote ballon om je heen komt waarin je veilig bent. Vul deze met een kleur die je nodig hebt op dit moment. Je bent nu helemaal veilig en beschermd.
  8. Kom daarna weer rustig terug in het hier en nu.

Doordat je eerst contact maakt met je hart, werkt deze aardingsoefening heel krachtig en kun je snel ontspannen. Veel plezier met de oefeningen!

©  Jeroen Coacht

P.s. Wil je je ervaringen delen? Reageren dan op dit bericht of neem contact op!

P.s.s. Zin in een nieuw begin? Neem ook contact op via info@jeroencoacht.nl of met het contactformulier. Laat kort weten waar je tegenaan loopt. Ik laat je weten wat ik voor je kan betekenen.